RECENZIA: Andrzej Stasiuk - Východ

Autor: Andrzej Stasiuk
Originálny názov: Wschód
Počet strán: 216
Rok vydania: 2017
Edícia: MM
Hodnotenie na Goodreads: 3.73

Magický východ. Tak nejak nás všetkých ovplyvňuje, priamo či už nepriamo. Či už práve každého z nás, ale poľského spisovateľa a vydavateľa Andrzeja Stasiuka, určite. Keď mal možno pocestovať do Paríža alebo Kišiňova, vybral si moldavskú metropolu. No neskončil len tam, putoval ďalej, na Sibír, periférie Ruska až do Číny. V knihe Východ prezentuje svoje postrehy, myšlienky a zápisky. Nezobrazuje len zážitky z ciest, ale tiež sa vracia do detstva, spomína na politické zmeny a tak ďalej. Taktiež vychádza z vojnových zážitkov svojich prarodičov. Predstavuje jeho sebareflexie, kde prezentuje svoje názory na svet a vychádza práve zo svojich východných skúseností.

Poľská literatúra je v tej svetovej už známym pojmom. Štyria laureáti Nobelovej ceny za literatúru, svetovo známa reportážna literatúra a mnohí ďalší autori. Mojim obľúbeným je práve Andrzej Stasiuk, ktorého knihy sú prekladané do mnohých svetových jazykov. Čítala som Taksim a Haličské poviedky, ktoré sa mi veľmi páčili. Rovnako to je aj s Východom, lebo to bola výborná kniha, hoci Taksim zostáva mojou najobľúbenejšou. Jeho novinka je však trochu iná ako diela predchádzajúce. Predstavuje východný svet, ktorý ovplyvnil politikou Slovensko, ale i Poľsko. Autor tu spomína vážne témy, no často aj situáciu nadľahčuje. Stasiuk je majster slova a štylistiky. Jeho knihy často čerpajú z primárnych tém, no sú majstrovsky zvládnuté.

Pre nich to bol Východ - a Východ si jednoducho zaslúžil to, čo dostával.

Autor čitateľa berie na cesty a umožňuje mu lepšie spoznať jeho vlastné myšlienkové pochody či vlastnosti. Seba tituluje pozíciou strážnika, teda akoby sledoval čo deje, spracúva to a posúva ďalej aj v podobe literárnych príbehov. Zaujímavou časťou je, že nečerpá len z histórie nedávnej, ale aj tej dávnejšej. Teda sa vracia do svojho detstva či spomienok jeho príbuzných. Vďaka tomuto prezentuje svoje prvé vlastné výpravy. Opisuje Poľsko a vychádza zo zážitkov, ktoré posúva ďalej. Naráža do politickej situácie, nepriamo spomína cestovný ruch, ale i kultúru. Zameriava sa na nátury ľudí, ktorých stretáva a porovnáva ich. Okrem pozície strážnica preberá aj pozíciu svedka. Teda sleduje či už situáciu poznačenú totalitným režimom, ale tiež ľudské reakcie. Keďže hlavnou témou je každodenný svet, spomína aj obyčajných ľudí. Vo svojich knihách totiž neprezentuje nikoho znamenitého, ale skôr jednoduchého človeka.

Musel som sa presvedčiť, že moja história je fragmentom niečoho väčšieho.

V knihe Východ je hlavnou ideou čas, a to či už plynie rýchlo alebo pomaly. Vďaka tomuto prvku môžeme vnímať, kde sa autor posúva, kam smeruje a kde vedú jeho cesty. Rozhodne môžeme povedať, že autor zostal verný tradícii svojich kníh, no zároveň sa posunul ďalej. Opäť sa snaží čitateľa zaujať a vtiahnuť na jeho cestu. Zároveň prezentuje výbornú skladbu a lexiku. Východ prezentuje tajomstvá sveta a cestovania. Nie je jednoduché porozumieť autorove myšlienkové pochody, hoci sa ich snaží čo najjednoduchšie vysvetliť. Pre mňa bol Východ fascinujúcim čítaním, no ktoré som sa dlhšie tešila. Autor ma nesklamal a dostala som všetko, čo som chcela. Porovnáva Východ zo Západom, no zároveň sa drží témy ciest a času. Predstavuje výborný príbeh o zmenách, či už politických, ale aj tých ľudských. Berie nás na mnohé časti sveta a núti nás zamýšľať sa nad životom. Rozhodne je to kniha, ktorá si zaslúži pozornosť.